Natknąłem się na taką oto info o doborze olejów.Jest to ogólny obraz doboru oleju,podając podstawową wiedzę na temat jak go dobierać.Poradników w sumie o olejach jest cała masa a każdy i tak ma swoją opinię na ten temat.Jedno jednak wiem i sam się przekonałem-olej to poważna sprawa i źle dobrany potrafi zrujnować nie jednemu kieszeń.
" Dokonując wymiany oleju należy pamiętać, aby liczba występująca po oznaczeniu SAE przed literą W była możliwie najniższa. Liczba ta informuje o możliwości zastosowania oleju w niskiej temperaturze. Druga liczba mówi o możliwości użycia go latem. Na przykład wielosezonowy olej mineralny oznaczony będzie najczęściej SAE 15W-40, półsyntetyczny - SAE 10W-40, a syntetyczny: SAE 5W-40 lub SAE 0W-40. Najrozsądniejsze byłoby zastosowanie syntetycznego oleju który nawet przy dużych mrozach nie gęstnieje, więc szybko dociera do wszystkich zakamarków silnika i smaruje je. Jego stosowanie ułatwia też uruchomienie silnika nawet przy dużych mrozach. Według przyjętych norm SAE lepkość oleju oznaczają liczby od 0 do 60, przy czym 6-stopniowa skala „W” (zima) od 0W do 25W określa, przy jakiej temperaturze lepkość zmienia się na tyle, że olej gęstnieje do takiego stanu, kiedy uruchomienie silnika staje się niemożliwe.
W praktyce przedstawia się to się to następująco:
- dla klasy lepkości 0W, temperatura ta wynosi - 30°C do - 35°C,
- 5W - 25 do - 30°C,
- 10W - 20 do - 25°C,
- 15W - 15°C do - 20°C,
- 20W - 10°C do - 15°C,
- 25W - od -10°C do 0°C.
Drugi człon skali (skala 5 stopniowa, 20, 30, 40, 50 i 60) określa „wytrzymałość oleju”, czyli zachowania wszystkich właściwości w zakresie wysokich temperatur, czyli 100°C i 150°C.
Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, gdzie często oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Oleje oznaczane jako 15W i wyżej są z reguły olejami mineralnymi... "
Info za źródłem motofakty.